Prinsip Hidup "AKU"  

Posted by Mohd Norsham

Aku pasti setiap insan dalam dunia ni mempunyai pinsip hidup yang tersendiri. Tak kira la sama ada prinsip ini lahir dari hati nurani insan tu sendiri atau prinsip yang diikuti dari seseorang atau pon prinsip yang telah menjadi “ketentuan” hidupnya. Walau ape pon tafsiran tentang prinsip hidup ni, sebagai insan @ hamba ALLAH di muka bumi kita mesti lah mempunyai pendirian diri yang kuat lagi kukuh.
Hidup selama 23 tahun di dunia sementara ini menjadikan aku insan yang lebih mengenali keperibadian sejati seorang manusia. Pengembaraan + pengalaman aku banyak mengajar erti kehidupan sebenar. Korang semua ada pendirian kan? Sama la macam aku, so posting aku kali ni aku nak citer skit tentang
prinsip hidup aku dan prinsip hidup inilah yang telah membezakan MOHD NORSHAM dengan orang lain.

Prinsip Hidup MOHD NORSHAM;



“Bercakap bila perlu, bukannya perlu bercakap”

>> kadang2 aku akan lebih banyak duk diam dari bercakap, sebab orang yg banyak cakap ni kadang2 just cakap kosong, ape pon tarak!. Daripada cakap merapu sana sini lebih baik duk diam dan hanya bercakap bila aku rasa perlu bercakap.


“Sekali aku terkena, 10 kali ko akan kena”

>>bunyi macam “ganaz” je kan, tapi tue la aku. Klu sekali membe2 aku kenakan aku, aku akan pastikan dia dikenakan 10 kali lebih dari aku. Heheh. Jahatnya!! (tengok keadaan dan masa gak la) gurau2 manja xpe. Gurau2 kasar siap lah kome.


“Mata memerhati, Otak berfikir”

>>berbeza dengan orang lain, hidup aku lebih kepada pemerhatian (observation). Aku suka perhatikan persekitaran & orang di sekeliling aku. Dan aku akan banyak berfikir benda2 yang aku perhatikan itu. Kemudian aku buat huraian sendiri. Lebih elok dari buat tak tentu hala kan.


“Dare to be difference”

>>dalam ape saje yang aku lakukan, aku nak ada perbezaan dari orang lain. Tak kira la macam mana + dimana perbezaan tu, aku tetap akan membedakan diri aku ni ngan orang lain. Kadang2 berbeza sangat pon tak bleh, nanti ade plak yang kata “pelik”. Sape yang pelik?


“Mesti 10 langkah kedepan, Mesti jugak 1 langkah ke belakang”

>>maknanya, ape saje aku buat aku mesti nak lebih maju, maju dan terus maju, tapi kadang2 kena patah 1 langkah kebelakang untuk pastikan tidak ade yang tercicir. Paham2 sendiri la kan. Klu laju sangat kang, tumit pon bleh tercabut.


“Study Smart and not Study Hard”

>>aku bukan orang yang suka study sampai tak tido, study sampai tak makan @ study sampai tak mandi. Aku jenis yang study pada masa tertentu sahaja, tapi time study mesti cukup bahan + material la. Study kena smart! Kena taw macam ne kaedah nak baca, nak ingat, nak mencatat dan menghafaz. Study hard pon exam kantoi gak kan. Tapi aku suka study last minit, but must be smart as u can. Can u?

“Eat Smart and not Eat Hard”

>> macam time makan plak aku suka makan dengan smart. Macam ne tue? makan benda berkhasiat! Time makan , makan pelan2. Kunyah slow2! Supaya perut mudah hadam. Jangan eat hard taw, bahaya!


“Ape orang nak cakap, Cakaplah!”

>>ha, ni jenis tak kisah plak. Cakap la ape korang nak cakap, peduli hape aku. Tapi kadang sakit ati gak bila dapat taw. Buat dunno sudah la kan. Mulut tempayan kita boleh tutup, mulut orang? Sape nak nak tutup plak kan.


**banyak lagi prinsip hidup aku yang nak disenaraikan, tapi slow2 la yer. Posting by posting ok! Penat menaip, lagi pon malam ni internet connection macam “palat”. Kita sambung prinsip hidup MOHD NORSHAM dalam posting seterusnya ok.


This entry was posted on Thursday, May 8, 2008 at 1:19 AM . You can follow any responses to this entry through the comments feed .

0 comments

Post a Comment