"AUKU "...Penyelesaian atau Masalah?  

Posted by Mohd Norsham in , , , , ,

Bila sebut je pasal AUKU, mesti mahasiswa lah orang yang paling tau benar berkenaan AUKU dan isi kandungannya. Mahasiswa masa kini lebih bijak dan lebih "buka mata" berkenaan isu dan isi kandungan AUKU ini. Ada yang berpendapat bahawa AUKU ini sudah tidak releven dengan situasi masa kini, dan jalan terbaik ialah dengan meminda atau memansuhkan saja AUKU. Bagi aku sendiri sebagai seorang mahasiswa, memang dapat dilihat yang kewujudan AUKU zaman kini tidak lagi begitu releven bagi sesetengah isi kandungannya. Sebab Ape?. Sebab AUKU ni sendiri telah melenyapkan semangat pergerakan mahasiswa didalam mahupun diluar kampus. Sekaligus membataskan pergerakan mahasiswa zaman sekarang. Bukan ape, batas tetap batas kan, yang baik buat ape nak dibataskan lagi, cukup la sekadar membataskan yang tidak baik sahaja.

".............Salah satu tujuan AUKU diwujudkan adalah untuk mengawal pergerakan pelajar Malaysia yang sangat aktif pada zaman 1960-an dan 1970-an. Pindaan terhadap AUKU pada tahun1975 telah melenyapkan pergerakan ini, kemudiannya membentuk pelajar-pelajar IPT yang semakin kurang peka terhadap masyarakat".......
salah satu kenyataan seorang pelajar yang aku petik dari 1 laman web! Ape yang kita dapat lihat, AUKU menjadikan mahasiswa kurang peka terhadap masyarakat. Aku ulang lagi, KURANG PEKA!

Kadang2 kalau dikaji kewujudkan AUKU ini, ia hanya terpakai untuk beberapa keadaan sahaja, selebihnya ia nampak seperti memberi masalah pula kepada pelajar. Sejak isu AUKU ini dibahaskan sampai ke parlimen, telah wujud banyak auta2 atau rumors2 yang mengatakan bahawa AUKU sebenarnya adalah "alatan" & "permainan" semata-mata. Ada kebenaran ke kata2 ini? Ntah la, dari banyak2 artikel yang aku baca tentang kecaman mahasiswa terhadap AUKU, hampir 80 % mahasiswa menyatakan bahawa AUKU dan isi kandungannya perlu di pinda @ di buat pengubah suaian mengikut keperluan mahasiswa zaman sekarang. Betul juga kan, mahasiswa sekarang tak sama macam mahasiswa puluhan tahun dahulu. Beza memang berbeza. Ape lagi yang tak kena dengan AUKU. Memang tak kena dan yang penting AUKU lebih mementingkan sebelah pihak sahaja, dan sebelah pihak lagi tercacai begitu sahaja (paham2 sendiri la kan).

Cuba baca petikan artikel kat bawah ni plak. Agak manarik tentang cubaan meminda @ memansuh AUKU oleh Gerakan Mahasiswa sendiri. Dan kat bawaj ni merupakan kenyataan daripada Izzah anak Anwar Ibrahim tue. Bacalah...

...Bagaimanakah AUKU mengokong dan mencabuli hak asasi manusia...

8hb Mei 2008

Kenyataan Menyokong Gerakan Mahasiswa Mansuhkan AUKU (GMMA)

Saya menyokong usaha-usaha Gerakan Mahasiswa Mansuhkan AUKU (GMMA) memperjuangkan pemansuhan Akta Universiti Kolej dan Universiti 1971 (AUKU) yang drakonian. Saya telah bertemu dengan wakil-wakil dari GMMA dan ingin menyatakan sokongan saya terhadap perjuangan GMMA.

Menteri Pengajian Tinggi telah memberi jawapan pada 30 April 2008 bahawa jawatankuasa telah didirikan untuk mengkaji AUKU dengan menyeluruh dan Deraf pindaan AUKU kini berada dalam di peringkat akhir dan akan di bentangkan dalam Parlimen tidak lama lagi.

Saya berharap pindaan kepada AUKU oleh Kerajaan bukan sahaja retorik politik tetapi akan mengembalikan hak-hak asasi mahasiswa.

Saya menyokong perjuangan GMMA dan juga meneruskan perjuangan ini di Parlimen.

Nurul Izzah Anwar, MP


**AUKU - Akta Universiti & Kolej Universiti adalah akta yang diguna pakai di semua IPT dan disokong pula oleh peruntukan undang2 IPT tersendiri. Nanti kan posting aku seterusnya berkenaan AUKU dan Persekitarannya.

This entry was posted on Tuesday, May 13, 2008 at 1:32 AM and is filed under , , , , , . You can follow any responses to this entry through the comments feed .

0 comments

Post a Comment