Madu Lebah (a'sl)  

Posted by Mohd Norsham in , ,

Semalam waktu aku kuar ngan kawan2, aku telah membeli sebotol manisan madu lebah. kata penjual itu, manisan madu lebah ni adalah asli dan datangnya dari rimba. Kesahihan kata2nya aku pun tak berapa pasti. Wallahualam!. InsyaALLAH ape yang dikatakan penjual itu benar dan benar belaka. Aku memang suka manisan madu lebah (terutama yang asli), sedap, pelbagai khasiat dan kebaikan meminum manisan madu lebah nie. So , aku nak citer skit la tentang kebaikan + khasiat mengamalkan pemakanan madu lebah. (artikel kat bawah nie, copy dari internet jer). Have a read k.

Madu lebah mempunyai berbagai-bagai khasiat. Madu atau manisan lebah ini apabila dicampur dengan air panas boleh mengubati penyakit cirit birit. Sabda Nabi s.a.w., "Demi Allah yang aku dalam genggaman Nya, minumlah madu. Malaikat akan memohon rahmat pada penghuni rumah yang ada madu di dalamnya. Jika seseorang itu makan madu, seribu ubat masuk keperutnya dan sejuta penyakit keluar darinya." Rasulullah sendiri mengamalkan meminum madu, dengan meminum segelas air yang dicampurkan dengan madu lebah setiap pagi ketika perut kosong. Madu lebah dianggap ibu segala makanan, minuman dan ubatan. Madu yang paling berkualiti ialah madu yang dikeluarkan dalam musim bunga (spring), seterusnya dalam musim panas (summer) dan
yang kurang berkualiti adalah madu yang dihasilkan dalam musim sejuk (winter). Artikel dari healthycampus usm. TQ

Khasiat + Kelebihan madu lebah:

  1. Dapat mengubati penyakit dalam perut.
  2. Dapat mengubati penyakit medu.
  3. Dapat membuangkan kekotoran yang terdapat di dalam usus-usus kecil dan besar (perut).
  4. Dapat mengubati penyakit ketagihan dadah. Caranya madu dicampurkan dengan minyak/air bunga mawar yang panas, lalu diminum.
  5. Dapat melawaskan pembuangan air besar.
  6. Boleh mencerahkan mata. Caranya: Lumurkan ke bahagian kening/alis mata.
  7. Boleh memutihkan gigi dan menguatkannya dengan menjadikannya sebagai ubat gigi.
  8. Menghilangkan penyakit banyak kahak.
  9. Menghilangkan kesan-kesan pati candu rokok yang melekat di bahagian paru-paru.
  10. Mencerdaskan otak kanak-kanak.
  11. Menghilangkan kesan terkena api, air panas dan minyak panas. Sapukannya ke tempat yang terlibat.
  12. Sesuai untuk mengubati setiap penyakit, caranya: Ambil air hangat dan campurkan madu 2 sudu besar, kacaukan lalu diminum.

AMARAN:
Dilarang sama sekali memakan buah tembikai (timun cina) bersama-sama dengan madu lebah kerana boleh membawa maut. (ha, makan madu lebah pon ada pantang larangnya taw ! jadi ikutila cara pemakanan yang betul) . Artikel dari blog nuursyifa . TQ

This entry was posted on Friday, May 9, 2008 at 2:36 PM and is filed under , , . You can follow any responses to this entry through the comments feed .

0 comments

Post a Comment