Parti Mahasiswa Negara  

Posted by Mohd Norsham in , , ,

Mungkin ramai juga rakan mahasiswa di luar sana yang pernah mendengar PMN (Parti Mahasiswa Negara), tak kurang juga mereka yang langsung tidak tahu akan kewujudan Parti ini. Parti Mahasiswa Negara ini adalah sebuah parti yang bertanding di dalam PRU baru2 ini, dan sudah tentulah "founder", calon serta intipati Parti ini adalah dari golongan mahasiswa. Apakah motif sebenar penubuhan PMN? Gerakan macam mana yang dilakukan oleh PMN? Telus ke parti ini?. Macam2 persoalan yang dilontarkan. Dalam ruangan ini mari kita bersama2 membelek sikit demi sekit ape sebenarnya yang dikatakan PMN ini.

Parti mahasiswa ini ditubuhkan dengan berpegangkan kepada laungan kata " Mahasiswa bersama rakyat". Kenapa? sebelum ni mahasiswa tak bersama rakyat ke? Walau apa pon, "yes" mahasiswa bersama rakyat! Dalam PRU baru2 ini, dikatakan PMN telah menghantar beberapa calon untuk bertanding merebut kerusi Parlimen PO41 (cari sendiri ye kawasan mana tue), dan malangnya mereka kalah dan tidak mandapat undian yang tinggi dari Masyarakat. Mana tak nya, sedangkan mahasiswa sendiri pon ade yang membantah serta mengecam tindakan penubuhan PMN, mana mungkin nak dapat sambutan kan. Ape la yang difikirkan pemuda2 dan pemudi PMN ni kan. Masih bergelar mahasiswa, sudah merangkak dalam dunia lain pula. Mana pegi cita2 ? Mana pegi harapan? ..." Tepuk dada, tanya selera"...

Dari Varsiti Ke Lapangan Rakyat

Bermula dari sentimen kesedaran di kampus dan terus membawa gelombang semangat dan harapan untuk terus bersama menabur bakti. Dengan ini, mahasiswa keluar menyatakan hasrat demi melihat gagasan Malaysia yang baru dalam mendepani arus perdana dan globalisasi dunia. Justeru, Parti Mahasiswa Negara (PMN) sejak dari awal penubuhan telah bersiap siaga untuk menyertai pilihanraya pada kali ini demi menggalas tanggungjawab sebagai rakyat dan menunaikan tanggungjawab sebagai warganegara yang peka dalam masa yang sama sebagai golongan akademik/intelek yang prihatin kepada masyarakat di luar sana. Sudah tiba masanya, mahasiswa turun ke lapangan untuk melunaskan amanah menabur budi.
“Mahasiswa Bersama Rakyat”

Mahasiswa telah mendapat ilham! Kami sedia bertanding. Parlimen P041 menjadi pilihan bagi kami menyampaikan wadah kami kepada rakyat dan sebagai medan untuk kami menyatakan pandangan dan memberi sumbangsaran demi kebaikan dan kebajikan. Kami menggesa dan mencabar pertandingan satu lawan satu di Parlimen tesebut. Rentetan daripada semua program, gerak kerja dan persediaan diperingkat parti maka dengan ini sudah tiba masanya bagi kami untuk mengotakan janji. Kami PMN, begitu optimis dengan agenda perubahan atas nama kebenaran. Keadilan tetap kami perjuangkan. Justeru, kami juga menggesa sekalian parti-parti politik yang ada agar memberi laluan kepada kami (PMN) pada pilihanraya pada kali ini demi membuktikan peranan anak muda dan mahasiswa generasi baru Malaysia. Mahasiswa tonggak masa depan negara


**Parti Mahasiswa Negara (PMN) ini telah ditubuhkan selaras kebangkitan semangat gelombang pembaharuan dalam kepimpinan Malaysia. Walaubagaimana pon, wujud kecaman serta penindasan dari pihak mahasiswa seluruh malaysia ke atas penubuhan parti ini. Jika namanya mahasiswa, laksanakanlah tugas sebagai mahasiswa, bukan sebagai politicians. buka mata, buka minda. Mungkin ia suatu yang baik, tapi yang dipikir baik itu kadang2 ada ketidak relevanan nya.



This entry was posted on Tuesday, May 13, 2008 at 6:21 PM and is filed under , , , . You can follow any responses to this entry through the comments feed .

0 comments

Post a Comment