Disitulah Ketentuan  

Posted by Mohd Norsham in , ,

Assalamualaikum & salam sejahtera ke atas semua...

Sejak kebelakangan ni beta semakin jarang membuang keluahan + idea +pendapat + perkongsian beta dalam "tanah" jajahan beta ini. Alasannya, beta amat dan teramatlah bz menguruskan beberapa perkara "duniawi" yang sehinggakan tak menang tangan nak menguruskannya. "Semua ni dunia belaka" Hahahaha.

Apa2 pon, beta kembali mencemar duli hari ini untuk berkongsi beberapa kisah + tauladan yang menarik (ada gak la yang tak menarik) dengan rakyat sekalian alam "tanah" jajahan beta ini. Dalam masa seminggu yang lepas banyak sangat perkara yang berlaku yang membuatkan beta gembira dan ada juga perkara2 yang berlaku telah membuatkan beta murka yang teramat sangat. Kat bawah ni, beta nak kongsi bersama rakyat sekalian tentang ape yang berlaku untuk tatapan semua;

++KES PERTAMA: 15 Mei 2008
Beta telah selesai menjalani semua final exam untuk sem ni. Dengan rasminya, tamatlah sudah pengajian beta di semester 5. Alangkah gembiranya beta kerana kini hanya tinggal 1 sem lagi untuk beta meneruskan perjuangan sebagai seorang mahasiswa. Walaubagaimana pon, beta teramatla risau untuk melihat keputusan exam nanti. Apa yang beta harapkan adalah sesuatu yang mengembirakan hati beta. InsyaALLAH, beta akan berjaya, dengan usaha + tawakal +doa, beta harap ketentuan ALLAH memberi kegembiraan pada beta kela

++KES KEDUA: 16 Mei 2008
Ayahanda beta telah berangkat dari Kuala Lumpur pulang ke kampung halaman di Perlis. Gembira hati beta kerana ayahanda akan ambil beta pulang ke kampung nenekanda bersama2. Sudah lama juga la beta tidak melawat nenekanda dan teringin sangat nak bertanya khabarnya. Alhamdulillah, semuanya sihat2 belaka. Beta sungguh gembira. Beta berharap seisi keluarga beta berada dalam lindungan ALLAH.


++KES KETIGA: 18 Mei 2008
Ada satuy pergaduhan yang beta saksikan sendiri dengan mata kepala beta. Walaupon berat mata melihat, beta taw, berat lagi bahu yang memikul. Entah la, beta buntu dan semakin buntu, orang lain boleh pulak beta motivasikan untuk sama2 jadi terbaik, tapi org yang rapat ngan beta pula beta tak termotivasi. Kelemahan ini beta tidak dapat atasi. Apa2 pon beta berharap ketentuan ALLAH akan menyelamatkan segalanya daripada ia bertambah serabut.


++KES KEEMPAT : 20 Mei 2008
Beta telah kembali semula ke UUM untuk meneruskan perjuangan beta sebagai mahasiswa. Seawal 10 pagi, Ayahanda beta telah menghantar beta. Beta telah mendaftarkan diri untuk mengikuti kursus intersesi Math dan beta telah menginap di teratak perwaja.Timbul juga rasa penyesalan kerana mengikuti kursus ini, tapi beta harus laluinya kerana ini penentu masa depan. Apa2 pon, beta berharap usaha kali ini akan memberi beta sinar kegembiraan. beta nak menebus kesilapan yang lalu.



++kadang2 kita manusia ni hanya merancang dan terus merancang. tetapi ALLAH yang akan menentukan segalanya. Jika itu ketentuanNYA, maka terima la dengan hati yang redha. ALLAH menguji hamba2nya mengikut kemampuan hambaNYA itu. Jika di uJi dengan pelbagai ujian, ketahuilah bahawa kita mampu melakukannya. Segala yang berlaku ada hikmah disebaliknya. Syukurlah!!

This entry was posted on Thursday, May 22, 2008 at 10:45 AM and is filed under , , . You can follow any responses to this entry through the comments feed .

0 comments

Post a Comment