"Kenapa Ko Tak Mau Kawen Lagi ek?"  

Posted by Mohd Norsham

Haha. Aku rasa entry kali ni sedikit berbeza n menarik kot. Its just sumthing that realy make me open my mind just for a second. Actually, baru2 ni aku lepak ngan classmate aku time skolah dulu. Biasa la lama tak jmpa, then hang out skali sure la banyak citer yg dibualkan. One of the story yg termuncul malam tu pasal KAWEN. hahaha. Salah satu soklan fevret aku dapat malam tadi ialah "kenapa ko tak mau kawen lagi ek?.....Adoi...soklan termaut mggu ini! perlu la aku jawab secara teori skang nie. And the reason why aku tak mau kawen lagi is :


"Duit lum cukup lagi"

Aku nak bagi dalam bank aku cecah 7 angka dulu. Atau aku dapat gelaran MILLIONAIR. Baru aku leh pikirkan perkara "KAWEN"

"Nak beli kereta dulu baru"
Aku nak beli honda CRV lama dan nak modified jadi storm rider dulu. Hahah

"Tak datang seru lagi kot"
Ntah la, awek tukar 3, 4 kali dah, tapi seru tak sampai2 lagi. Mungkin aku kena tukar pasangan lagi kot. Hahaha. sape nak jadi yang ke 5?? angkat kaki!

"Nak cari keje tetap dulu"
Buat masa skang ni aku just frelancer je, buat keje2 atas angin dan untung pon atas angin je la. Nak kena cari keje tetap dulu, baru leh tanggung anak org. Klu tak nak bg makan ape ?

"Belum bersedia la"
Nak pikul tanggungjawab sebagai ketua keluarga ini amat berat. Pompuan apa tau! Karang ni tanggungjawab terhadap diri sendiri lagi pun belum terlaksana.

"Ilmu tak cukup la"

Orang kata kawen ni nak kena ada ilmu. Tapi ilmu ape ek? haha. Owh....ilmu ketua keluarga, ilmu seorang suami, ilmu seorang bapa, ilmu batin zahir sebagainye. HAHA

"Banyak perkara nak kena fikirkan terlebih dahulu la"
Memang banyak .. Tangungjawab lelaki ni lebih besar. Pompuan semua laki yang tanggung. Belum kawin bapa & saudara lelaki yang tanggung. Dah kawin, suami lak tanggung. Memang aku la nak kena tanggung semua nanti. Adeke pompuan tanggung laki? Tak sesuai langsung ar.

"Jodoh tak sampai lagi kot"
Dulu pernah gak awek no 3 ajak tunang dulu, hahah. Lawak2, mungkin belum jodoh lagi, aku pon xmau la tunang awal2. sebab banyak lagi pilihan kat luar tue. Sampai jodoh nanti kawen la aku nie kan.

"Nak set up bisnes sendiri dulu"
Ni lagi satu perkara penting yang aku kena lakukan sebelum kawen. Set up my own business! Tapi entah bila la masa dan ketikanya business bleh diset up dan maju. Klu time umur 40?? tak kan time tu baru nak kawin kan. Kena pikir balik nie. HAHAHA

"Nak carik yang solehah dan taat pada ibu bapak dan keluarga"
Dulu awek aku yang ke 2 memang agak solehah la! malangnya aku tak pandai jaga dia. nak buat macam ne kan, last2 kami berpisah. nak cari macam tu lagi, susah la.

"Nak sambung belajar lagi la"
Actually awek aku skang ni ade master, so tak kan aku ni degree holder je. So, kena la tanamkan azam sambung master supaya aku ngan dia sama2 master. hahaha


Aku rasa tu je la kot alasan sebab musabab kenapa aku tak mau kawen lagi walaupon umur dah 25 tahun. membe aku yang sebaya ngan aku pon ramai yg dah kawin. HAhAH. sampai bapak aku pernah perli aku, bapak aku cakap " dulu time umur dia 25 tahun, dia dah dapat aku" ....aiyo itu dulu la pak, haha skang lain. umur 35 pon ade yg bujang lagi taw. mak aku , nenek aku ngan makcik2 aku slalu gak tanya bila aku nak kawen, senang je aku jawab :
" BILA SAMPAI SERU, KAWEN LA NANTI"


One & Only - Mohd Norsham

This entry was posted on Saturday, May 23, 2009 at 1:30 PM . You can follow any responses to this entry through the comments feed .

0 comments

Post a Comment